Perheen juhlat

Rippikoulu ulkomailla asuessa

Ripari kuuluu perinteisesti suomalaiseen nuoruuteen. Ulkosuomalainen nuori voi käydä rippikoulun merimieskirkolla, suomalaisessa kotiseurakunnassaan tai kristillisen järjestön leirillä Suomessa.

Merimieskirkon rippikoulu Benelux-maissa

MERIMIESKIRKON RIPPIKOULU 2024-2025

Rippikoulu käydään yleensä sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Belgiassa tai Luxemburgissa asuva nuori voi käydä rippikoulun joko merimieskirkolla tai Suomessa. Merimieskirkon rippikoulu on yhteinen kaikkien Benelux-maiden nuorille.

Merimieskirkon rippikoulu alkaa 28.9.2024 ja päättyy konfirmaatioon Brysselissä 8.6.2025. Ripariin kuuluu viikonlopun leirijakso Belgian Amougiessa 30.5.-1.6.2025.

Rippikoulun hinta on 350€ (sis. ohjauksen, leiriviikonlopun, ruokailut, materiaalit, kuljetuksen leirille ja konfirmaation). Lisätietoa antaa: Piia Lännenpää etunimi.sukunimi@merimieskirkko.fi

Ilmoittautuminen sähköisellä lomakkeella tästä: https://forms.office.com/e/Le2QUpCVQa

Ulkosuomalainen nuori voi käydä rippikoulun myös suomalaisessa kotiseurakunnassaan tai kristillisen järjestön leirillä. Lue lisää vaihtoehdoista suomessa: https://evl.fi/tervetuloa-kirkkoon/tule-mukaan/nuorille/rippikoulu/

Kysy lisää rippikoulusta ja ilmoittautumisesta piia.lannenpaa@merimieskirkko.fi

Nuoria kokoontuneena heikkakentälle, jonka taustalla kesäinen lehtimetsä.

Rippikoulu Suomessa

Seurakunnat järjestävät Suomessa vuosittain lukuisia eri rippikouluvaihtoehtoja. Ensisijaisesti kannattaa ottaa yhteyttä oman seurakunnan rippikouluista vastaavaan pappiin. Oma seurakunta tarkoittaa seurakuntaa, jonka jäsenenä nuori on viimeksi Suomessa asuessaan ollut.

Myös erilaiset kristilliset järjestöt Suomessa järjestävät rippikouluja. Lasten ja nuorten keskus järjestää erityisesti ulkosuomalaisille nuorille tarkoitetun rippikoulun Partaharjun toimintakeskuksessa Pieksämäellä.

Mitä rippikoulu tarkoittaa?

Rippikoulu on kirkon järjestämää opetusta, jossa opetetaan kristillisen uskon tiedolliset perusteet. Suomessa rippikouluikä on 15 vuotta.

Rippikoulu päättyy konfirmaatioon, jonka jälkeen nuoresta tulee seurakunnan ja kirkon täysivaltainen jäsen. Hän saa itsenäisesti käydä ehtoollisella, toimia kummina ja 18 vuotta täytettyään asettua ehdolle kirkollisissa vaaleissa. Konfirmaatio antaa oikeuden kirkolliseen avioliittoon vihkimiseen.