Joulukuun uutiskirje

Punaisia ja valkoisia kynttilöitä ja mauita jouluiseia tuotteita pöydällä ja hyllyissä.

Joulukiireet alkavat näkyä merimieskirkon toimistolla. Rentouttavaa adventin aikaa.

Joulu, Jeesus ja apua tarvitsevat lajitoverit

Adventti merkitsee alun perin saapumista. Se jonka saapumista adventtina odotetaan, on tietenkin joulun syntymäpäiväsankari, Jeesus.
Kirkossa on vanhastaan puhuttu kolmesta adventista eli Jeesuksen saapumisesta. Ensimmäinen saapuminen on Jeesuksen tuleminen ihmiseksi, meidän veljeksemme, Betlehemin seimessä parituhatta vuotta sitten. Viimeinen saapuminen, jota joskus sanotaan myös toiseksi tulemiseksi, on uskontunnustuksessakin mainittu Jeesuksen paluu aikojen lopulla.
Jeesuksen lopullinen paluu ei kuitenkaan ole hänen toinen tulemisensa vaan kolmas. Jeesuksen toinen tuleminen on hänen saapumisensa meidän rinnallemme joka päivä elämän matkalla.
Jeesus itse opetti, että me kohtaamme hänet lähimmäisissämme, erityisesti apua tarvitsevissa lajitovereissamme. Se tarkoittaa, että jos haluamme etsiä Jumalaa, meidän kannattaa pitää katseemme pikemminkin silmien tasalla kuin taivaissa. Kaiken, minkä teemme yhdelle vähäisimmistä, teemme Jeesukselle. Hän tulee meitä vastaan joka päivä.
Näillä ajatuksilla kohti joulua, siunattua adventin aikaa ja joulun iloa!

Jaakko Heinimäki
Benelux-maiden merimieskirkkotyön johtaja

Messu ylösnousemuksen kappelissa

Syyskauden viimeistä sunnuntaimessua vietetään sunnuntaina 3.12. kello 11.
Kirkonmenojen jälkeen kahvit tuttuun tapaan merimieskirkolla. Messun toimittaa merimiespastori Jaakko Heinimäki, uruissa Jari-Matti Riiheläinen. Mukana menossa myös Merimieskirkon kuoro.

Pieni arkimessu

Keskiviikkoina 13.12. kello 19 vietämme Ylösnousemuksen kappelissa pientä arkimessua. Tule hetkeksi nauttimaan hiljaisuudesta ja yksinkertaisesta liturgiasta. Arkimessut toimittaa merimiespastori Jaakko Heinimäki. Hän on tavattavissa kappelilla henkilökohtaista keskustelua tai rippiä varten kello 18–18.45. Messu pidetään Ylösnousemuksen kappelissa, Rue Van Maerlant 22, 1040 Bryssel.

Tule laulamaan Kauneimpia joululauluja 16.12.

Suomenkieliset joululaulut kajahtavat taas Ylösnousemuksen kappelissa. Meillä on kaksi yhteislaulutilaisuutta, kello 13 ja 15. Ensimmäinen on tarkoitettu erityisesti lapsiperheille. Lämpimästi tervetuloa laulamaan. Kauneimmissa joululauluissa kolehti kerätään Suomen Lähetysseuran työn tukemiseen.

Tervetuloa joulukirkkoihin

Messu Luxemburgissa 17.12.

Luxemburgissa, Clausenin seurakuntakodilla (1 rue Jules Wilhelm) vietetään merimieskirkon messua sunnuntaina 17.12. kello 14. Messun toimittaa merimiespastori Jaakko Heinimäki.

Jouluaaton kirkot Brysselissä

Jouluaaton kirkot järjestetään 24.12. kello 13 ja 15. Ensimmäinen on erityisesti lapsiperheille. Hartaudet järjestetään Ylösnousemuksen kappelissa Rue van Maerlant 22, Bryssel.

Joulun viettoa yhdessä merimieskirkolla

Jouluaattona merimieskirkko on avoinna kello 12–16. Myynnissä on maittavaa joulupuuroa. Tule mukaan viettämään tunnelmallista jouluaattoa merimieskirkolle.

Tervetuloa Brysselin merimieskirkon joulukauppaan

Joulukauppa ja kahvila ovat avoinna
• keskiviikosta perjantaihin kello 12–20
• lauantaisin kello 12–18
• sunnuntaisin kello 12–16
• jouluaattona 24.12. kello 12–16
Itsenäisyyspäivänä keskiviikkona 6.12. palvelemme normaalisti kello 12-20

Brysselin merimieskirkon joulukaupassa myydään perinteisiä suomalaisia jouluherkkuja.
Yläkerrassa ovat joulusuklaat ja muut makeat herkut, laadukkaat suomalaiset lahjatavarat, joulukalenterit, porontaljat, kynttilät, tontut ja muut tunnelmaa luovat tuotteet.
Kahvilakerroksen kyläkaupassa ovat elintarvikkeet. Löydät sieltä joululaatikot, joulukalat, mädit, torttu- ja piparitaikinat ja puuroriisit. Valikoimassa on myös paljon muita herkkuja.

Jouluisia viikonloppuja vietetään merimieskirkollamme kahtena viikonloppuna 9.–10.12. ja 16.–17.12.

Koe aito suomalainen joulutunnelma merimieskirkolla kahtena joulukuisena viikonloppuna. Tunnelmaan virittävät glögintuoksu ja joulumusiikki. Takapihan lämmitetyssä teltassa on myynnissä makkaraa ja perunasalaattia. Kahvilassa on myytävänä lohikeittoa ja poronkäristystä. Joulupukki on paikalla molempina päivinä kello 13–15. Tervetuloa jouluiseen tunnelmaan

Brysselin merimieskirkko jää joulutauolle 25.12.
Avaamme jälleen keskiviikkona 10.1.2024 kello 12.

Kirjaston terveiset

Runsas kirjatori katettiin tänä syksynä 12.11. Torilla oli ennätysmäärä kävijöitä, kirjat kävivät hyvin kaupaksi ja saimme jälleen kirjastolle varoja – uusien kirjojen hankintaan. Lämmin kiitos kaikille teille, jotka olitte mukana tällä torilla lahjoittamalla kirjoja, tekemällä ostoksia ja viettämällä aikaa kirjastolla muiden kirjoja rakastavien kanssa. Keväällä tavataan uudelleen näissä merkeissä! Kirjasto on joulutauolla tammikuulle saakka. Tarkka avaamispäivä ilmoitetaan myöhemmin. Nyt lainattujen kirjojen laina-aikaa venytetään tammikuulle, kun kirjasto taas avautuu. Tuolloin kannattaa myös tarkistaa, löytyykö kotihyllystä kirjaston tarralla varustettuja teoksia. Palauttamattomista lainoista voi nimittäin saada henkilökohtaisen karhuviestin vuoden alkajaisiksi. Lukurikasta loppusyksyä ja onnellista juhla-aikaa.